Kammermusik Basel

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Werkdetails

Four movements for piano trio (1990)

I (Eighth note = 54)
II (Quarter note = 66)
III (Quarter note = 112)
IV Nostalgia (Eighth note = 66)

Bright Sheng wurde in Schanghai geboren, wo er ab vier Jahren bei seiner Mutter Klavierunterricht erhielt. Während der Kulturrevolution wurde er als Pianist, Schlagzeuger, Arrangeur und Dirigent einer Volksmusik- und Tanztruppe in die Provinz geschickt. Hier machte er gemäss eigener Aussage „die wundervolle Erfahrung mit der Volksmusik“. Nach dem Studium in Schanghai, das er im Fach Komposition abschloss, emigrierte er 1982 mit seiner Familie nach New York. Er studierte am Queens College, wo er von Leonard Bernstein gefördert wurde, und an der Columbia University. Für seine Kompositionen erhielt er eine grosse Anzahl von Preisen. Über sein heute aufgeführtes, etwa 11 Minuten dauerndes Werk sagt der Komponist: «Four Movements for Piano Trio was based on the musical materials of My Song, a work I composed for solo piano in 1988. Similar to the piano work, I was trying to search for my "own" concept of tonality. For me, the best way is to unify my mother tongue (Oriental classical and folk music) and my father tongue (Western classical music). In addition, I was very much aware of the virtuosity of the Peabody Trio (welches die Auftragskomposition der Naumburg Fondation 1990 uraufführte [rs]) during the process of the composition. The folklore style and prelude-like first movement is constructed through the development of heterophony, a typical device of Oriental music. The third movement is a savage dance in which the melody grows through a series of "Chinese sequence" (a self-invented term to describe a way of melodic development in Chinese folk music, in which each time the initial motive is repeated, it increases the number of notes and consequently enlarges the spaces of duration and tessitura). The last movement is a lonesome solitude of Nostalgia.»

Aufführungen

811 19.2.2008 Atos-Trio