Konzerte Saison 1993-1994

  • 25.1.1994
  • 20:15
  • 68.Saison
  • Zyklus B
Stadtcasino, Hans Huber-Saal

Duo Crommelynck (Brüssel)

(’De Standaard’, Wednesday 13 july 1994)

PATRICK CROMMELYNCK AND TAEKO KUWATA DECEASED

BRUSSELS (belga) - Patrick and Taeko Crommelynck - better known as the Duo Crommelynck - together made an end at their lives. Their bodies were found in their house in Oudergem. The piano-duo had a decent artistic reputation,

and were known for their tempestous live.

Patrick Crommelynck was 47. He studied with Stefan Askenase in Brussels, with Victor Merjanov in Moskou and with Dieter Weber in Vienna. There he met Taeko Kuwata (Tokyo, 1945). They married en build up a enviable reputation in the field of four-handed music and music for two pianos, under the name of ’Duo Crommelynck’. On stage they were known for their integrals of eg the four-handed music of Brahms and Dvorak. Many composers wrote music for them. Their discography is impressive and contains, besides four-handed work, also arrangements for two pianos of orchestral music.

Because the body of Patrick Crommelynck was lying on the ground, the judical police assumes that he first made an end at his life. His wife would have found his body later on, put him on the ground, after which she decided also to make an end at her life.

Schuberts f-moll-Fantasie für Klavier zu vier Händen gehört zu seinen bedeutenden Klavierkompositionen. Er komponierte sie von Januar bis März 1828, in seinem letzten Lebensjahr, und widmete sie seiner Klavierschülerin Karoline Comtesse von Esterházy. Schubert war sich der Bedeutung des Werks bewusst. Eduard von Bauernfeld, ein Freund Schuberts, vermerkte zum 9. Mai 1828 ein von Schubert und Franz Lachner aufgeführtes «bemerkenswertes Klavierduett». Es besteht kein Zweifel, dass damit die Fantasie gemeint war. Im März 1829 erschien sie mit der vom Komponisten bereits im Manuskript vergebenen Opuszahl 103 bei Diabelli im Druck. Das wunderbare Werk besteht aus vier Sätzen, die jedoch zu einer Einheit verschmelzen. Die Satzformen erinnern stark an eine Sonate, doch die freiere Gestaltung vieler Elemente verweist auf die weniger strenge Form. Auch die pausenlosen Übergänge der Sätze und erst recht die Wiederaufnahme des Kopfsatzthemas zu Beginn des vierten Teils – sein zweites Motiv wird als Fuge ausgestaltet – erklären die Bezeichnung Fantasie anstelle von Sonate.

Franz Schubert 1797-1828

Deutscher Tanz in G-dur mit zwei Trios und Coda D 618 (1818)
Fantasie f-moll, op. 103, D 940 (1828)
Allegro molto moderato –
Largo –
Allegro vivace mit Trio (con delicatezza) –
Tempo I
Acht Variationen über ein eigenes Thema in As-dur, op. 35, D 813 (1824)
Allegretto
Sonate C-dur, op. post. 140, D 812 «Grand Duo» (1824)
Allegro moderato
Andante
Scherzo: Allegro vivace – Trio
Allegro vivace